fredag 18. februar 2011

Dagens ABC

I dag har vi hatt en kjempefin dag på barnehjemmet. Begynte med å dele den minste gruppen inn i to, slik at 3-åringene var på en gruppe og de litt større på en gruppe. Vi hadde med oss tegneblyanter og ark fra Norge og de minste fikk utfolde seg fritt med sine krusseduller, mens den eldste gruppa skulle øve på alfabetet. Det er hvertfall ingenting å utsette på viljen og engasjementet! De er kjempeivrige etter å lære og jeg skulle så ønske at jeg hadde 20 hender og 20 munner til, eller kunne dele meg opp i 20 biter, slik at jeg kunne hjelpe alle sammen på en gang. Det er så gøy å se hvor glade og stolte de blir av seg selv når de får til å skrive en A. Utrolig!


Her øver vi på alfabetet. 


Etter alle var ferdige hengte vi opp alle de selvlagede alfabetene og tegningene opp på klasserommet deres, og det likte de virkelig. De var så stolte over selv selv og sto og beundret sine egne verk. Jeg tenker at det kan være med på å gi de en viss tilhørighet til rommet, når de kan være med å pynte med sine egne tegninger. På barnehjemmet er det ingen som har noe som bare er deres, noe privat og helt eget. Det er jo faktisk hjemmet deres, samtidig som det er et klasserom. Hjemme vil man jo gjerne pynte med tegninger og egne ting for å gjøre det personlig.

Ida henger opp alle mesterverkene
Vi ønsket også å kunne lage et litt mer "lærevennlig" miljø inne på klasserommet, så jeg og Ida skrev hele alfabetet på store ark som nå pryder hele klasserommet. Ble riktig så fornøyd med resultatet og barna var elleville og fulgte spent med underveis :)

Se så fiiint!!
Ellers så ble dagen brukt til kos og lek. Når vi kommer hjem etter en dag på barnehjemmet er vi brun av sand, fra topp til tå. Å spille ball med 48 barn og like mange baller på en gang, resulterer i mye skitt OVERALT! :) Da er det godt å komme hjem til en kald og god 10-liters bøttedusj! Herlig :) Vi får virkelig kjørt oss og sprunget masse! Disse små tassene er fulle av energi og ablegøyer. Storkoser oss!

Min lille hjertevenn,
Mohammed, nok en gang. 
Åh, nydelige barn! Hva tror du Kay-Martin, kan jeg ta med meg hjem en 10 stykker av dem???? Hihi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar