søndag 3. april 2011

Avslutning...

Dagene her i Accra har fløyet avgårde, og i morgen er det (litt dessverre) tid for å vende nesen hjemover. Det kjennes ikke ut som det er lenge siden jeg sto på flyplassen i Tromsø med nervene i høyspenn og spinnville sommerfugler i magen. Tiden går fort når man trives. Jeg har hatt min livs reise og opplevelser for livet! Reisa har vært akkurat slik jeg drømt om i mange mange år. Helt perfekt fra begynnelse til slutt.
Bøttedusj og utedo har jo også blitt en favoritt, nesten noe jeg savner. Det har liksom sin afrikanske sjarm :)

Den strørste opplevelsen har utvilsomt vært å få bli kjent med alle barna på barnehjemmet, ta del i deres liv og få muligheten til å utgjøre en forskjell for dem.  Drømmen min var å kunne være med å hjelpe og få være med på å utgjøre en forskjell. Selv om man nå kan sitte igjen og føle seg noe utilstrekkelig fordi man ikke kan ta bort all sorg og smerte fra alle for alltid, så kan man hvertfall tenke på at man fikk se at flere av barna forandret seg til det positive mens vi var der, og det er de små tingene man må ta med seg. Vertsfaren vår sa til oss en av de siste dagene at også han ser positiv endring (han er sjefen for barnehjemmet) i adferd hos mange av barna. Også han sa det samme som Zack, at han har lært at å slå barn ikke alltid er det rette å gjøre. Videre sa han at måten vi bruker vår tid på å gi omsorg til disse foreldreløse barna er med på å utvikle de og hjelpe dem til et bedre liv, både som barn og som senere voksen. Veldig fine ord. Det er ikke de store tingene vi har gjort, men bare å gi et fang å sitte på, en hånd å holde i og masse klemmer og kos, utgjør faktisk en veldig tydelig forskjell for så små barn.

Jeg ser også hvor utrolig godt vi har det i Norge og hvordan man tar alt som en selvfølge. Hjemme fungerer helsevesenet når man blir syk, det er en plikt å gå på skole og faktisk ha en plan for undervisningen og man har et politi og et rettsvesen man kan stole på. Her får ingen legehjelp hvis man ikke har forsikring, noe de fleste ikke har råd til. De driver heller og kjøper litt diverse legemidler på nærbutikken og prøver seg litt frem med egenbehandling hjemme. Det er ingen som tvinger barna til å gå på skole hvis foreldrene heller setter de til å arbeide for å tjene penger. Vi er veldig heldige som bor i trygge og gode Norge, og det er veldig mye jeg kommer til å sette ekstra stor pris på når jeg kommer hjem.

Så.. Jeg vil på en måte bare være her lengre og dra tilbake til Walewale; til alle barna og familien som jeg savner kjempemye. Men samtidig gleder jeg meg veldig til å komme hjem også og se alle kjente og kjære igjen og til å få tilbake hverdagen. Snakkes hjemme i Norge :D

Legger ut litt bilder for å vise hva vi har bedrevet dagene med her i Accra.....

Litt strandliv.............

...litt afrikansk dansetrening.....

.....litt historie.... Var i Cape Coast i går og besøkte et av
slottene som ble brukt til å holde slavene fanget før de ble sendt
avgårde med skip. Dette slottet heter St.George´s Castle og
ble bygget på 1400-tallet. 

..og shopping på marked, så klart........

Fornøyd ghaneser på marked....... :D





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar